Artizta.audio: Hoe Nick van Ommeren met de FERRO de wereld verovert.

6 november 2024
Img 9475

Nick van Ommeren, oprichter van Artizta.audio, heeft van zijn levenslange passie voor geluid zijn werk gemaakt. Een passie die hij deelt met zijn vader en uiteindelijke leidde tot de oprichting van zijn eigen bedrijf. De zoektocht naar het perfecte geluid eindigde in het ontstaan van de FERRO, een innovatieve 360-graden Hi-Fi luidspreker die het geluid overal tot leven brengt. De FERRO is ontstaan uit een persoonlijke behoefte en een enorme passie voor geluid, met het doel om die ervaring en beleving met anderen te delen. Maar wat drijft Nick, en hoe heeft SmartHub Incubator Industry (SHII) hem geholpen? We spraken Nick over zijn reis en de passie achter zijn merk.

Van passie tot audiobedrijf

‘Ik ben altijd al gek geweest op geluid,’ verteld Nick enthousiast. Al van jongs af aan deelt hij met zijn vader een liefde voor audio – een fascinatie die begon toen hij als vierjarige zijn eerste stereotoren kreeg. Die liefde voor audio bleef, en leidde tot het experimenteren met allerlei luidsprekersystemen. Toen Nick op zoek ging naar de perfecte 360-graden geluidskwaliteit en niet vond wat hij zocht, besloot hij zelf een oplossing te onwikkelen. Zo ontstond de FERRO, een unieke Hi-Fi luidspreker gemaakt van gerecyclede materialen. ‘Het is geen speaker die je alleen hoort – je voelt het geluid.’

Innovatief en duurzaam: De FERRO

Bij Artizta.audio wordt technologische innovatie gecombineerd met duurzaamheid. De producten worden gemaakt van gerecyclede materialen en zijn ontworpen om moeiteloos in elk interieur te passen. ‘Wat de FERRO echt uniek maakt, is dat het een volledig nieuw, innovatief audioproduct is dat nergens anders verkrijgbaar is. De luidspreker levert overal in de ruimte dezelfde heldere, gebalanceerde klank. Het is ideaal voor feestjes en sociale bijeenkomsten,’ legt Nick uit. ‘Het maakt nu niet meer uit waar je zit of staat, iedereen heeft dezelfde luisterpositie.’ Met de FERRO luidspreker wil Artizta.audio sociale momenten verrijken door de kracht van muziek precies over te brengen zoals de artiest het bedoeld heeft.  

De eerste stappen in het ondernemerschap

Op 25 september 2024 richt Nick officieel Artizta.audio B.V. op en gaat meteen de samenwerking aan met vier bedrijven waarmee hij waardevolle kennis en expertise in huis haalt. Ook werkt hij momenteel samen met Saxion Hogeschool waar studenten onderzoek doen om op basis van het TIP-model (Technology Innovation Process) het innovatieproces te stroomlijnen en de risico’s te verkleinen.

Van een patent aanvragen tot het samenwerken met Saxion Hogeschool, Nick heeft al aardig wat stappen doorlopen en is daarmee ook al zijn fair share aan uitdagingen tegengekomen. ‘De kosten voor de spuitgietmallen zijn vergelijkbaar met de prijs van een rijtjeswoning,’ geeft Nick als voorbeeld van één van de financiële uitdagingen. Hierin heeft hij dan ook veel geleerd. ‘Er zijn veel bijkomende kosten naast de productontwikkeling. Dit had ik wel enigzins onderschat.’ Maar die kosten zijn niet voor niets gemaakt. Zo is Nick trots op de kwaliteit van zijn content, zoals de productvideo van de FERRO. Het ondernemerschap voelt voor hem dan ook niet als werken, ‘ik doe het voor mezelf en ga elke dag met dezelfde energie en passie aan de slag’

SHII als katalysator

Via vrienden kwam Nick in contact met SmartHub Incubator Industry en het klikte meteen. ‘Mijn eerste indruk? Ze luisteren echt naar je, denken met je mee, en brengen je in contact met waardevolle mensen.’ Zo heeft SHII Artizta.audio geïntroduceerd aan haar netwerk en heeft dit netwerk het bedrijf ondersteunt bij hun Kickstarter-campagne. Momenteel biedt SHII nu hulp bij de financieringsmogelijkheden. ‘Het netwerk, de betrokkenheid en het advies van SHII hebben een enorme impact gehad’.

Het meest waardevolle vond Nick de verkooptrainingen, die georganiseerd worden in samenwerking met de HAN. Hier leerde hij zowel theorie en praktijk te combineren om zijn verkoopvaardigheden aan te scherpen.

‘Bij SHII ontmoet je een groep gelijkgestemden, wat niet alleen inspireert maar ook leidt tot nieuwe ideeën en samenwerkingen. Het is een ideale omgeving om te groeien en je bedrijf verder te ontwikkelen.’

Zoek een mentor!

Op de vraag wat hij andere ondernemers zou aanraden, is Nick duidelijk: ‘Zoek een mentor! Je kunt veel alleen, maar samen weet je meer. Zeker als starter is het belangrijk om advies in te winnen en valkuilen te vermijden.’ Met een mentor en een sterk netwerk achter je, zoals dat van SHII, heb je een solide basis om te groeien en te slagen.

De toekomst van Artizta.audio

Binnen één maand hebben Nick en zijn team al 107 FERRO’s verkocht in maar liefst 19 landen. Dus hoe gaat de toekomst er nu uitzien? Met een doel van 10.000 verkochte FERRO’s binnen drie jaar en plannen om een nieuw actief stereosysteem uit te brengen, kijkt Nick vooruit. Ook zijn er ambitieuze samenwerkingen in het verschiet. Zo gaat het team in november naar Engeland om een mogelijke samenwerking met de band UB40 te bespreken.

Wil jij up-to-date blijven? Volg de ontwikkelingen van Artizta.audio en de FERRO op social media!

Copyright 2024 SmartHub Incubator Industry | Alle rechten voorbehouden Disclaimer