Morten Verbaarschot over MORTN: Koel design met een missie

Wat begon met een goed gesprek en een koud biertje in de zon, groeide uit tot een innovatief product met een eigen karakter: MORTN, een elektrische koelbox die design, gemak en beleving samenbrengt. Morten Verbaarschot (22) is de bedenker van dit unieke product en werkt al drie jaar aan zijn onderneming – met passie, doorzettingsvermogen en een flinke dosis lef.
“We zaten midden in een goed gesprek, en toen moest iemand weer opstaan om drankjes te halen. Dat moment brak de sfeer, en ik dacht: dit kan anders.”
Van frustratie naar innovatie
Het idee voor MORTN ontstond op een zomerse dag tijdens een borrel met een collega. Ze zaten goed in het gesprek, tot de drankjes op waren. Morten merkte hoe storend het was om op dat moment weg te moeten lopen.
Die kleine frustratie zette hem aan het denken. Waarom is er nog geen stijlvolle, elektrische koelbox die past bij een mooie tuinsetting? Geen log ding van plastic, maar een product dat gezien mag worden én je drankjes perfect koud houdt. Zo werd MORTN geboren: een strak vormgegeven koelbox die ook dienstdoet als bijzettafel én als gespreksstarter.
Na twee jaar ontwerpen, testen en verfijnen, is Morten nu zover dat hij de markt op kan. De eerste serie MORTN’s moet binnenkort worden uitgeleverd via een crowdfundingcampagne.
Van idee naar product
Morten werkt momenteel in z’n eentje aan het bedrijf. Werknemers zijn er nog niet, maar de ambitie is groot. De afgelopen jaren stonden in het teken van productontwikkeling én ondernemerslessen. “Het leukste aan ondernemen vind ik de afwisseling. Ik ben bezig met sales, marketing, relatiebeheer, alles. En het mooiste is elke keer weer die enthousiaste reacties van potentiële klanten.”
Zijn grootste motivatie? Vrijheid. “Ik wil mijn eigen producten op de markt brengen, op mijn manier. Niet ontwerpen voor een baas, maar voor mezelf.”
Slim, stijlvol en functioneel
Wat MORTN bijzonder maakt, is het unieke design en de slimme functionaliteit. De koelbox werkt elektrisch, dus geen gedoe met ijs en ziet eruit als een modern meubel. Ideaal voor een tuinfeest, borrel of kampvuuravond. “Je hoeft niet steeds op te staan om een drankje te pakken. En je maakt indruk met iets dat niemand anders heeft.”
Het afgelopen jaar maakte Morten een grote slag in productoptimalisatie. Dankzij slimmere keuzes in onderdelen en een goedkopere koeltechniek, wist hij de prijs van het product met ruim 40% te verlagen. “We gingen van €1.200 naar €695 voor de crowdfunding. Dat maakt het veel toegankelijker.”
SHII als netwerk en versneller
Via Thierry die toentertijd de startup Bombo Bikes had kwam Morten in contact met SHII. “Ik wist meteen: dit is precies wat ik nodig heb. Een incubator met een goed netwerk in de maakindustrie.” SHII hielp hem onder andere bij het vinden van geschikte maakbedrijven, cruciaal voor het realiseren van zijn eerste prototypes.
Ook het pitchevent van SHII was voor Morten waardevol. “Het was leerzaam en vooral heel leuk om te doen. Je krijgt meteen feedback én zichtbaarheid. Daardoor kom je snel in contact met mensen die je verder kunnen helpen.”
Zijn advies aan andere starters is duidelijk: “Heb jij een fysiek product? Dan is SHII dé plek om te starten.”
De gouden tip
Wat Morten andere startende ondernemers vooral wil meegeven?
“Durf op de juiste manier om hulp te vragen. Mensen zijn vaker bereid om je te helpen dan je denkt – maar je moet het wel uitspreken.”
Meer weten over MORTN?
Volg Morten Verbaarschot en zijn product via zijn crowdfundingpagina of LinkedIn en blijf op de hoogte van het koelste designproduct van dit jaar.